diumenge, 23 de març del 2014

Icones i senyals

Hola novament a tots i a totes!

Avui us parlaré del nou projecte que hem elaborat des de l’assignatura d’Alfabetització digital: la creació d’un conte il·lustrat amb icones i senyals (de trànsit, informatives d’espais públics, d’etiquetatge de roba, electrodomèstics, etc).

Abans d'explicar quins passos s'han seguit per a l'elaboració i avaluació d'aquest conte, crec que és important destacar la diferència entre icones i senyals, ja que no són la mateixa cosa. Una icona és un signe que té  similitud tipològica entre el significat i el significant. És a dir, s’assembla a allò representat o tendeix a ser molt fidedigna a allò que representa, i per tant, valgui la redundància, la seva finalitat és representar. A més, és important mencionar que és un signe universal. En canvi, una senyal, és un símbol que obeeix a convencions i tendeix a ser més esquemàtica que una icona. Primordialment, la seva finalitat és la d’indicar, recomanar o prohibir. Finalment, cal remarcar que també és un símbol universal.

Dit això, m’agradaria destacar que per a l’elaboració del nostre conte narratiu il·lustrat amb icones i senyals, la nostra professora va imposar una restricció: no utilitzar icones informàtiques.  Això és degut a que les icones informàtiques, a diferència de les icones i senyals,  no són imatges universals.

Per elaborar aquest projecte, hem hagut d’ invetar- nos una història, endevinalla o acudit  i ser capaços de relacionar cada frase del conte amb una icona o senyal universal, és a dir que pot ser entesa per tothom independentment de l’idioma que parli.

Per inspirar- nos, la professora va portar-nos alguns d’ aquests llibres:





Després de fullejar els contes, a la meva companya i a mi ens va semblar original fer una endevinalla il·lustrada amb senyals de trànsit. Vam pensar que el fet de explicar una endevinalla i incloure preguntes al llarg de la narració era una manera interactiva d’apropar un conte als nens. A més, la idea de fer una endevinalla ens va semblar diferent del que havíem vist d’exemples a classe. El resultat del nostre projecte va ser el següent:




Amb aquesta activitat considero que podem apropar als infants un món que han de conèixer per tal de poder socialitzar- se amb el seu entorn. Ells han de ser capaços d’anar interioritzant que tot funciona a través d’unes senyals i icones universals. Des del meu punt de vista, amb activitats com aquestes o amb llibres d’ icones i senyals ajudarem als nens a apropar- se a aquestes imatges i entendre el seu significat.

En l’etapa d’Infantil i Primària, s’introdueix als nens al món de la lectoescriptura i les imatges són imprescindibles per a que puguin entendre el missatge. Un text amb icones i senyals pot ser adient per apropar un conte als nens d’Educació Infantil i Primària, sempre i quant les imatges siguin  molt fidedignes a l’aspecte d’allò que volen representar  o  que el mestre estigui disposats a ajudar als nens a descodificar el significat d’una imatge, ja que hi ha vegades que les grafies són tan reduïdes o la relació entre imatge i text és tant complex que requereix que els destinataris tinguin coneixements previs que potser per edat, els nens encara no han assolit. 

Investigant per la xarxa he trobat alguns recursos relacionats amb el tema que poden ser interessants per fer a classe o a casa amb la família.

Al portal Edu365 hi ha diversos jocs interactius que serveixen per mostrar als infants que volen dir les senyals. A més ens serveixen per fer prevenció d’accidents: http://www.edu365.cat/nobadis/senyals/index.htm

Finalment, m’agradaria destacar que l’activitat del conte va acabar amb una valoració personal del nostre treball i del dels altres. La realització d’ aquesta tasca a mi, em va resultar força complicada perquè tot i que tenia uns ítems per valorar (qualitat de les imatges, legibilitat del text, etc) sovint em vaig deixar guiar pels meus gustos i no vaig poder evitar comparar els treballs. 


Fins aquí l’entrada d’avui. Espero que aquest blog us sigui d’utilitat!

Ari

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada