Hola novament a tots i a totes!
Avui us parlaré del nou projecte que hem
elaborat des de l’assignatura d’Alfabetització digital: la creació d’un conte
il·lustrat amb icones i senyals (de trànsit, informatives d’espais públics,
d’etiquetatge de roba, electrodomèstics, etc).
Abans d'explicar quins passos s'han seguit per a
l'elaboració i avaluació d'aquest conte, crec que és important destacar la
diferència entre icones i senyals, ja que no són la mateixa cosa. Una icona és
un signe que té similitud tipològica entre el significat i el
significant. És a dir, s’assembla a allò representat o tendeix a ser molt
fidedigna a allò que representa, i per tant, valgui la redundància, la seva
finalitat és representar. A més, és important mencionar que és un signe
universal. En canvi, una senyal, és un símbol que obeeix a convencions i
tendeix a ser més esquemàtica que una icona. Primordialment, la seva finalitat
és la d’indicar, recomanar o prohibir. Finalment, cal remarcar que també és un
símbol universal.
Dit això, m’agradaria destacar que per a
l’elaboració del nostre conte narratiu il·lustrat amb icones i senyals, la
nostra professora va imposar una restricció: no utilitzar icones informàtiques.
Això és degut a que les icones
informàtiques, a diferència de les icones i senyals, no són imatges universals.
Per elaborar aquest projecte, hem hagut
d’ invetar- nos una història, endevinalla o acudit i ser capaços de relacionar cada frase del
conte amb una icona o senyal universal, és a dir que pot ser entesa per tothom
independentment de l’idioma que parli.
Per inspirar- nos, la professora va
portar-nos alguns d’ aquests llibres:
Després de fullejar els contes, a la meva
companya i a mi ens va semblar original fer una endevinalla il·lustrada amb
senyals de trànsit. Vam pensar que el fet de explicar una endevinalla i
incloure preguntes al llarg de la narració era una manera interactiva d’apropar
un conte als nens. A més, la idea de fer una endevinalla ens va semblar
diferent del que havíem vist d’exemples a classe. El resultat del nostre
projecte va ser el següent:
Amb aquesta activitat considero que podem apropar als infants un món que han de conèixer per tal de poder socialitzar- se amb el seu entorn. Ells han de ser capaços d’anar interioritzant que tot funciona a través d’unes senyals i icones universals. Des del meu punt de vista, amb activitats com aquestes o amb llibres d’ icones i senyals ajudarem als nens a apropar- se a aquestes imatges i entendre el seu significat.
En l’etapa d’Infantil i Primària, s’introdueix
als nens al món de la lectoescriptura i les imatges són imprescindibles per a
que puguin entendre el missatge. Un text amb icones i senyals pot ser adient
per apropar un conte als nens d’Educació Infantil i Primària, sempre i quant
les imatges siguin molt fidedignes a
l’aspecte d’allò que volen representar o
que el mestre estigui disposats a ajudar
als nens a descodificar el significat d’una imatge, ja que hi ha vegades que
les grafies són tan reduïdes o la relació entre imatge i text és tant complex
que requereix que els destinataris tinguin coneixements previs que potser per
edat, els nens encara no han assolit.
Investigant per la xarxa he trobat alguns
recursos relacionats amb el tema que poden ser interessants per fer a classe o
a casa amb la família.
Al
portal Edu365 hi ha diversos jocs interactius que serveixen per mostrar als
infants que volen dir les senyals. A més ens serveixen per fer prevenció
d’accidents: http://www.edu365.cat/nobadis/senyals/index.htm
Finalment, m’agradaria destacar que l’activitat
del conte va acabar amb una valoració personal del nostre treball i del dels
altres. La realització d’ aquesta tasca a mi, em va resultar força complicada
perquè tot i que tenia uns ítems per valorar (qualitat de les imatges,
legibilitat del text, etc) sovint em vaig deixar guiar pels meus gustos i no
vaig poder evitar comparar els treballs.
Fins aquí l’entrada d’avui. Espero que
aquest blog us sigui d’utilitat!
Ari
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada