dissabte, 1 de març del 2014

L'autoretrat

Hola a tothom!

Com a futurs mestres d’ Educació Infantil i Primària hem de ser conscients que les tecnologies són les nostres aliades i ens proporcionen eines molt útils. Per aquest motiu, els alumnes de doble grau d’Educació Infantil i Primària de la Universitat de Barcelona, hem iniciat  el curs d’ Alfabetització digital  familiaritzant- nos amb un dels recursos més utilitzats en el món de l’educació: l'autoretrat, en el nostre cas l’autoretrat digital i la creació dels nostres avatars.

Un autoretrat digital és un retrat d’una persona fet per ella mateixa amb programes informàtics i un avatar és una representació gràfica, generalment humana, que s’associa a un usuari per a la seva identificació.  

En les darrers sessions d’Alfabetització digital els alumnes d’aquest curs hem après a fer el nostre autoretrat amb recursos digitals com el Paint i els nostres avatars amb altres aplicacions on-line. Concretament jo he utilitzat aquestes tres links que trobaràs a continuació, entre tots els que la professora va proporcionar,  per a fer els meus avatars, ja que vaig considerar que eren els que em permetien mostrar- me el més realista possible, bé per la semblança física o per el que simbolitzaven alguns complements que acompanyaven les imatges:

  1. http://www.sp--‐studio.de/
  2. http://www.meez.com/create--‐avatar.dm
  3.  http://www.dudefactory.com/

Un cop creats els tres avatar i l'autoretrat amb el Paint és important destacar que vaig haver d’adaptar totes les imatges a la mida 5x5 i posteriorment vaig haver d’unir- les totes en un arxiu únic utilitzant el Paint. El resultat final és el que podeu observar a continuació:



La segona i última activitat que vam fer, relacionada amb els avatars i els autoretrats, va estar centrada en l'observació del altres. Per parelles vam participar en dos jocs creats per la professora. Per una banda, vam haver d’emparellar retrats de dissenyadors i il·lustradors amb el seu autoretrat i per l'altra, vam haver d’emparellar els autoretrats dels companys de la classe amb la seva fotografia.

Com a futura mestra, considero que l’activitat de creació d’avatars i autoretrats digitals és una proposta molt atractiva per als nostres alumnes, a més de ser una activitat que dóna peu a la creació de jocs tant divertits com el d’emparellar les representacions dels nostres companys de classe amb les seves fotografies.  Considero que demanar als nostres alumnes que elaborin el seu propi autoretrat digital i/o avatar és una activitat ben senzilla, dinàmica i divertida que ens permetrà potenciar la seva capacitat d’ observació, autoconeixença i captació del món que els envolta, així com la seva creativitat, les ganes d’aprendre jugant amb els recursos informàtics i de desenvolupar la seva vena més artística.

Però no vull que penseu que crear avatars i autoretrats és només un joc de nens, sinó que també és un recurs molt útil per a qualsevol persona, ja que la representació digital permet que qualsevol individu substitueixi les seves fotografies personals per la seva creació virtual en les xarxes socials, el que afavoreix mínimament el seu anonimat a Internet.

Com alumna d’aquesta assignatura, vull expressar que m’ho vaig passar molt bé jugant amb les aplicacions informàtiques per a realitzar les meves representacions. A més a més, vull comentar que ambdós jocs que va proposar la professora, emparellar els autoretrats de dissenyadors i il·lustradors i els autoretrats i avatars dels nostres propis companys amb les seves fotografies, em van semblar molt adients al tema que estàvem treballant. M’agradaria destacar que, tot i que les dues activitats em van semblar molt atraients, la que més vaig gaudir realitzant va ser la segona, ja que descobrir com es representaven digitalment els meus companys m’omplia de curiositat. Per aquest motiu, només acabar de realitzar l’última activitat no vaig dubtar ni un segon en apuntar-me- la en el meu “Diari de Mestra” perquè vaig considerar que era una activitat clau per a realitzar a principi de curs amb alumnes de Primària per començar a crear vincles de grup.

En definitiva, considero que em començat el curs amb una activitat bàsica, l’autoretrat, però adient per a utilitzar-la amb els nostres alumnes.

IMPORTANT: abans de tancar aquesta segona entrada em sembla imprescindible parlar d’un editor gràfic que segurament tots coneixeu: el Photoshop. El Photoshop és un editor gràfic desenvolupat i publicat per Adobe Systems, molt més complet que l’editor de fotografia Paint, que permet la manipulació d’imatges i per tant també crear el teu avatar o autoretrat amb moltes més eines i de manera més acurada.

Us recomano a tots vosaltres que si teniu la oportunitat d’assistir a algun curs de Photoshop no deixeu marxar l’oportunitat, ja que és un programa força complex però que amb pràctica i esforç és possible treure- li força profit.

Dit això, aquí us deixo un vídeo tutorial de youtube que m’ha semblat molt interessant sobre com passar una fotografia a un dibuix animat: http://www.youtube.com/watch?v=GiO8tEV-1Js

Espero que després de veure aquest vídeo us animeu a explorar el Photoshop i a fer les vostres creacions.

En definitiva, desitjo que aviat us decidiu per fer els vostres autoretrats digitals i/o avatars!

Fins aviat!


Ari

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada